ANALISIS PROGRAM PENDIDIKAN VOKASI DALAM MENGHADAPI TANTANGAN INDUSTRI
Keywords:
Vocational Education, Industry, Curriculum, Industrial Challenges, Skills.Abstract
This research aims to analyze the relevance of vocational education programs in Indonesia to the challenges facing industry today. This research uses a descriptive qualitative research type by descriptively explaining qualitative data taken from various articles. The method used is systematic literature review (SLR). The research results show that there is a gap between the skills provided by vocational education institutions and actual needs in the field. For this reason, regular curriculum updates are needed, improving the quality of technology-based teaching, as well as strengthening cooperation between vocational education institutions and industry to create more effective synergies.
References
Ahmad, Intan, Proses Pembelajaran Digital dalam Era Revolusi Industri 4.0, Medan: Ditjen Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kemenristekdikti, 2018.
Ahmad, Intan. (2018). Proses Pembelajaran Digital dalam Era Revolusi Industri 4.0. Medan : Ditjen Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kemenristekdikti.
Azhari, M. F., Wahyuningrum, E., & Julaeha, S. (2022). Implementasi Kurikulum 2013 Oleh Guru Mata Pelajaran Matematika Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Di Jakarta Utara Tahun 2018 Program Pascasarjana Universitas Terbuka, Pendidikan Matematika Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor. 43.
Bhakti, Y. B., Tola, B., & Triana, D. D. (2022). AITPO ( antecedent , input , transaction, product, outcomes) mixed model evaluasi cipp dan countenace sebagai pendekatan evaluasi program kampus. 3 (1).
Cahyaningrum, D., & Martono, S. (2019). Pengaruh Praktek Kerja Industri, Bimbingan Karir, Penguasaan Soft Skill, dan Kompetensi Kejuruan Terhadap Kesiapan Kerja Siswa. Economic Education Analysis Journal. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28349
Heri Daryono, Manajemen Kerjasama Antara SMK dengan Industri, education Management 3(2) (2014). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eduman. Prodi Manajemen Pendidikan, Program Pascasarjana, UniversitasNegeri Semarang, Indonesia. ISSN 2252-7001.
Hidayat, S. (2018). Pengaruh Teknologi Baru dalam Pendidikan Vokasi di Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan, 19 (3).
Irianto, H. A. (2017). Pendidikan sebagai investasi dalam pembangunan suatu bangsa. Kencana
Janu Triwahyudi, Manajemen Kemitraan Sekolah dan Dunia Industri dalam Penyerapan Lulusan SMK. Media Manajemen Pendidikan, (2020). http://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/mmp. Volume 3 No.1 Juni 2020, p-ISSN: 2622-3694.
Kurnianto, B. (2019). Dinamika Pendidikan Tinggi Vokasi Penerbangan Merespon Isu Industri 4.0. JAS-PT (Jurnal Analisis Sistem Pendidikan Tinggi Indonesia), 3 (2), 81. https://doi.org/10.36339/jaspt.v3i2.261
Pratama, D. (2021). Analisis Kesenjangan Keterampilan di Pendidikan Vokasi dan Industri. Jurnal Pendidikan Teknologi, 18 (2).
Purnamawati, P., & Yahya, M. (2019). Model Kemitraan SMK dengan Dunia Usaha dan Dunia Industri.
Rahardjo, A. (2019). Keterampilan Tenaga Kerja dan Tantangan Pendidikan Vokasi di Era Industri 4.0. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 25 (1).
Said, U. (2019). Inovasi Kebijakan Pendidikan Kejuruan Berbasis Entrepreneur. Zifatama Jawara.
Santoso, H. (2020). Peran Pendidikan Vokasi dalam Menyiapkan Tenaga Kerja untuk Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Vokasi, 10 (4).
Setiawan, B. (2022). Soft Skills dalam Pendidikan Vokasi: Tantangan dan Peluang. Jurnal Pendidikan Kejuruan, 21 (2).
Smith, J. (2018). The Skills Gap: Aligning Vocational Education with Industry Needs. Journal of Vocational Education, 32 (4).
Suharto, A. (2019). Keterampilan dan Kompetensi dalam Dunia Kerja. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Yasdin, I. (2023). Politik Pendidikan Kejuruan: Teori dan Praktik. Indonesia
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi dan Akuntansi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.