Peranan Komunikasi Bisnis Dalam Meningkatkan Minat Beli Konsumen Pada Pasar Modern Sinpasa Summarecon

Authors

  • Amelia Putri Anggraeni Universitas Teknologi Digital
  • Fikri Mutawalli Dinullah Universitas Teknologi Digital
  • Mochammad Rhizal Divawan Universitas Teknologi Digital
  • Rika Malinda Universitas Teknologi Digital
  • Saudah Putri Saffana Universitas Teknologi Digital
  • Selly Nuryani Universitas Teknologi Digital
  • Ricky Firmansyah ARS University

DOI:

https://doi.org/10.55606/juitik.v3i2.476

Keywords:

Business, Communication, Consumers, Buying Interest, Sinpasa Summarecon Modern Market

Abstract

The business world of communication is an important element in delivering product information, an entrepreneur needs to make his target understand his product. Not only in product delivery, an entrepreneur must be good in his communication skills, both expressing ideas and ideas.

The purpose of this study is to find out the role of business communication to facilitate economic progress at the Summarecon Sinpasa Modern Market, for residents who have businesses, open shops, kiosks or places to eat, where the Summarecon Sinpasa Modern Market it has 117 tenants.

This research method was carried out using qualitative methods, qualitative methods are research methods using descriptive data in the form of writing or oral, this qualitative method is to analyze individual or group phenomena, events. According to Lexy J Moleong. After conducting research at the Summarecon Sinpasa Modern Market through qualitative research we have analyzed it by conducting interviews with 15 traders there. So the results that we get are the factors of increasing consumer buying interest in the Summarecon Sinpasa Modern Market, namely, good service quality, customer satisfaction, product quality, and price. The role of business communication can also develop solutions that help traders to develop their business and can solve the problems they face.

References

Abdullah, M. R. (2010). Komunikasi Bisnis. Al-Tajdid, 56-57.

Arum Wahyuni Purbohastuti, A. A. (2020). Meningkatkan Minat Beli Produk Shopee Melalui. Jurnal Bisnis Terapan, 40-41.

Christian Lambey, B. M. (2017, juli 6). https://bbs.binus.ac.id/gbm/2017/07/06/mengapa-banyak-produsen-memilih-lebih-giat-melakukan-direct-selling/. Diambil kembali dari bbs.binus.ac.id.id: https://bbs.binus.ac.id/gbm/2017/07/06/mengapa-banyak-produsen-memilih-lebih-giat-melakukan-direct-selling/

Faradiba. (2013). Analisis Pengaruh Kualitas Produk Harga, Lokasi. 2-3.

Fitriyani, R. (2016). Peranan Komunikasi dalam Meningkatkan Produktivitas Kerja Staf dan Pegawai pada Departemen Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sumatera. 1.

Heru. (2017, agustus 9). https://pakarkomunikasi.com/bentuk-komunikasi-bisnis. Diambil kembali dari pakarkomunikasi.com: https://pakarkomunikasi.com/bentuk-komunikasi-bisnis

Kurniawan, B. (2022, februari 24). https://komerce.id/blog/kepuasan-pelanggan-adalah/. Diambil kembali dari komerce.id: https://komerce.id/blog/kepuasan-pelanggan-adalah/

Muhammad, N. (2019, Juni 24). https://presenta.co.id/artikel/peran-komunikasi-bisnis. Dipetik Maret 5, 2023, dari presenta.co.id: https://presenta.co.id/artikel/peran-komunikasi-bisnis/

Nainggolan, N. P. (2018). Analisis Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen Dalam Membeli Rumah Di Kota Batam. 142-143.

Prawiro, M. (2018, agustus 26). https://www.maxmanroe.com/vid/bisnis/komunikasi-bisnis.html. Diambil kembali dari maxmanroe.com: https://www.maxmanroe.com/vid/bisnis/komunikasi-bisnis.html

Prihantono, D. N. (2018). Komunikasi Bisnis Berorientasi Pelanggan di Perusahaan Distribusi. Jurnal Audience, 128-129.

Purwanto, D. (2016, maret 7). http://journal.unla.ac.id/index.php/dialektika/article/view/290. Diambil kembali dari juornal.unla.ac.id: http://journal.unla.ac.id/index.php/dialektika/article/view/290

Rahmanto, A. F. (2004). Peranan Komunikasi Dalam Suatu Organisasi. 61-62.

Riadi, M. (2018, desember 22). https://www.kajianpustaka.com/2018/12/aspek-jenis-tahapan-dan-faktor-yang-mempengaruhi-minat-beli.html. Dipetik februari 26, 2023, dari kajianpustaka.com: https://www.kajianpustaka.com/2018/12/aspek-jenis-tahapan-dan-faktor-yang-mempengaruhi-minat-beli.html

Sendari, A. A. (2022, februari 5). https://www.liputan6.com/hot/read/4878752/survey-adalah-metode-pengumpulan-data-metode-manfaat-dan-cara-melakukannya. Dipetik februari 26, 2023, dari liputan6.com: https://www.liputan6.com/hot/read/4878752/survey-adalah-metode-pengumpulan-data-metode-manfaat-dan-cara-melakukannya

SENDARI, A. A. (2022, februari 5). https://www.liputan6.com/hot/read/4878752/survey-adalah-metode-pengumpulan-data-metode-manfaat-dan-cara-melakukannya. Diambil kembali dari liputan6.com: https://www.liputan6.com/hot/read/4878752/survey-adalah-metode-pengumpulan-data-metode-manfaat-dan-cara-melakukannya

Supit, E. O. (2016). Kajian Strategi Komunikasi Pemasaran Rumah Panggung di Woloan. e-journal “Acta Diurna” , 5-6.

Sustiyo Wandi, T. N. (2013). Pembinaan Prestasi Ekstrakulikuler Olahraga di SMA. Journal of Physical Education, Sport, 527-528.

Downloads

Published

2023-06-13

How to Cite

Amelia Putri Anggraeni, Fikri Mutawalli Dinullah, Mochammad Rhizal Divawan, Rika Malinda, Saudah Putri Saffana, Selly Nuryani, & Ricky Firmansyah. (2023). Peranan Komunikasi Bisnis Dalam Meningkatkan Minat Beli Konsumen Pada Pasar Modern Sinpasa Summarecon . Jurnal Ilmiah Teknik Informatika Dan Komunikasi, 3(2), 56–68. https://doi.org/10.55606/juitik.v3i2.476