Strategi Komunikasi Pemasaran Film KKN Di Desa Penari Melalui Media Sosial

Authors

  • Faris Saputra Dewa Universitas Bina Sarana Informatika

DOI:

https://doi.org/10.55606/juitik.v3i1.411

Keywords:

communication strategy, film marketing communication, social media, kkn di desa penari

Abstract

KKN di Desa Penari is a horror movie produced by MD Pictures. This Indonesian and Javanese language film managed to become the film with the highest number of cinemagoers in the history of Indonesian cinema with 9,233,847 viewers, replacing the film Warkop DKI Reborn: Jangkrik Boss! (Part 1) which released in 2016 with 6,858,616 viewers. Using a qualitative research method with a descriptive approach, this study aims to determine the marketing communication strategy for film KKN di Desa Penari through social media. The results of the study show that MD Pictures utilizes several social media such as YouTube, Instagram, Facebook, and Twitter in promoting film KKN di Desa Penari. Social media is used to provide accurate information about film showing schedules, cinemas showing films, and how to buy cinema tickets online. Creating interesting social media content such as countdown, giveaway event, collaborating with external parties in the form of discount promos, testimonials from mass media representatives, public figures, and cinema goers who have watched the film KKN di Desa Penari, and building interaction on social media through making funny pictures/memes via the @kknmovie account.

References

Film Indonesia Peringkat Teratas Dalam Perolehan Jumlah Penonton Pada Tahun 2007-2022 Berdasarkan Tahun Edar Film. (n.d.) Diakses pada September 4, 2022, dari Film Indonesia: http://filmindonesia.or.id/movie/viewer/2007-2022

Film Indonesia Peringkat Teratas Dalam Perolehan Jumlah Penonton Pada Tahun 2022 Berdasarkan Tahun Edar Film. (n.d.). Diakses pada September 30, 2022, dari Film Indonesia: http://filmindonesia.or.id/movie/viewer/2022

Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat di Indonesia. Jurnal Elektronik Universitas Tulungagung, 140–157.

Fitri, S. (2022). Daya Tarik Minat Menonton Film KKN Di Desa Penari. Jurnal Media Penyiaran, 2(1), 58-63.

KKN di Desa Penari. (n.d.). Diakses pada Agustus 15, 2022, dari Lembaga Sensor Film Republik Indonesia: https://lsf.go.id/movie/kkn-di-desa-penari/

KKN di Desa Penari (film). (n.d.). Diakses pada Agustus 15, 2022, dari Wikipedia bahasa Indonesia: https://id.wikipedia.org/wiki/KKN_di_Desa_Penari_(film)

Ma'arif, A. S., Sultan, M. I., & Bahfiarti, T. (2017). Strategi Promosi Film Ada Apa Dengan Cinta 2 Melalui Media Online. KAREBA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 92-97.

Nastiti, L. W. (2016). Bentuk Personal Branding Melalui Media Sosial. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Purnawa, D., Rahmi, R., & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani, 1-17.

Putri, M. (2022, Agustus 8). Nonton KKN di Desa Penari di Disney+ Hotstar Indonesia, Berikut Jadwal Tayangnya. Diakses pada September 4, 2022 dari http:// https://filmon.kontan.co.id/news/nonton-kkn-di-desa-penari-di-disney-hotstar-indonesia-berikut-jadwal-tayangnya

Saputri, S., Amral, S., & Masni, H. (2021). Nilai Moral Dalam Novel KKN Di Desa Penari Karya Simpleman. Aksara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 223-231.

Soraya, I. (2018). Strategi Kreatif Pesan Iklan Ladang Coffee Dalam Membangun Brand Image Sebagai CoffeeShop Khas Nusantara. Jurnal Komunikasi, 9(1), 39–45.

https://www.instagram.com/kknmovie/

https://www.youtube.com/jtDRXPTZT-M/

Downloads

Published

2022-12-27

How to Cite

Faris Saputra Dewa. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Film KKN Di Desa Penari Melalui Media Sosial. Jurnal Ilmiah Teknik Informatika Dan Komunikasi, 2(3), 114–128. https://doi.org/10.55606/juitik.v3i1.411

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.