Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Akademik di SMKS Plus Al-Ma’arif Kota Malang
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurimbik.v5i2.1127Keywords:
Academic quality, School Principal, Vocational SchoolAbstract
Education is a fundamental foundation for developing quality human resources. However, Vocational High Schools (SMKs) face various challenges, including low student academic achievement, a lack of teacher motivation, and limited facilities and infrastructure. The principal plays a central role in improving academic quality through the implementation of effective strategies to produce competent and job-ready graduates. This study employs a descriptive qualitative approach, utilizing interviews, observations, and documentation for data collection. The findings reveal that the strategies employed by the principal of SMKS Plus Al-Ma’arif Kota Malang to enhance academic quality include teacher development, collaborative benchmarking programs, and community involvement. These findings can serve as a model for other vocational schools in efforts to improve the quality of vocational education. Furthermore, this study provides recommendations for policymakers in formulating more effective programs to enhance vocational education quality.
References
Adinda, N. S., Mulyadi, D. N., & Pulungan, S. N. (2024). Analisis Sistem Dalam Peningkatan Kinerja Manajerial Di Sekolah Dasar Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan, 01(03), 28–34.
Alya Junisa Khasana, Epita, Mifta alhazemi, A. (2025). PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DISEKOLAH. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 5(1), 18–27.
Aziz, A., & Zakir, S. (2025). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMA Negeri 1 Rembang. Indonesian Research Journal on Education : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 1030–1037.
Eka Khoirunnisa, & Denas Hasman Nugraha. (2019). Implementasi Manajemen Humas Dalam Meningkatkan Hubungan Baik Antara Sekolah Dengan Wali Siswa di SD IT Harapan Bunda Semarang Jawa Tengah. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 1–23. https://doi.org/10.54396/alfahim.v1i1.47
Faridah, E. Z., & Karomah, L. R. (2022). Upaya Kerjasama Guru Dengan Wali Siswa Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP Negeri 4 Ponorogo. INCARE, International Journal of Educational Resources, 3(4), 388–399.
Hidayat, H., & Martina, N. (2025). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan. Jambura Journal of Educational Management, 8(April), 44–54. https://doi.org/10.37411/jjem.v3i1.1272
Imah, C. (2021). Pengaruh Supervisi Kepal Sekolah Terhadap Kinerja Guru SD Negeri Se- Kecamatan Air Kumbang Kabupaten Banyuasin. Jurnal Administrasi Pendidikan UM Palembang, 1(2), 65–77.
Khotimah, D. K., Tyas, Z. W. R. N., & Hikmawati, H. (2024). Strategi Visioner Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidik Di SMK. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 4(1), 222–231. https://doi.org/10.51574/jrip.v4i1.1269
Khurniawan, A. W., Sailah, I., Muljono, P., Indriyanto, B., & Maarif, M. S. (2021). Strategy for improving the effectiveness of management vocational school-based enterprise in Indonesia. International Journal of Education and Practice, 9(1), 37–48. https://doi.org/10.18488/journal.61.2021.91.37.48
Komara, E., Suryana, S., Sutisna, J. N., & Ruslani, E. (2024). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan SMK Di Era Industri 4.0 (Studi Kasus Di SMK Negeri 4 Kota Tasikmalaya. Jurnal Wahana Pendidikan, 11(1), 71. https://doi.org/10.25157/jwp.v11i1.12884
Lestari, H. M., Qonitatillahari, A., & Surabaya, N. (2024). Manajemen Kemitraan Sekolah Menegah Kejuruan dengan Dunia Industri melalui Pengoptimalan Kelas Industri di SMK Raden Rahmat Mojosari. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 7(20), 14176–14182.
Loryana, D., & Syahidul, M. (2021). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Dalam Meningkatkan Pelayanan Pendidikan Sekolah di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(5), 1221–1235.
Muharram, M., Purnamawati, Djawad, Y. A., Darmawang, & Arfandi, A. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Palopo. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1541–1550.
Mustika, D. (2021). Peran Orangtua dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik di Masa Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 361–372. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.105
Nafindra, I. B., & Rifqi, A. (2022). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Jenjang Sekolah Dasar dan Menengah. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 10(3), 551–565.
Prasetyo, M. A. M., & Salabi, A. S. (2023). School Effectiveness: Institutional Benchmarking for Vocational High School Management. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 7(3), 474–483. https://doi.org/10.23887/jppp.v7i3.57587
Purwanto, M. E. (2022). Peran Studi Banding dalam Meningkatkan Kualitas Guru dan Kinerja Sekolah. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 4(02), 173–185. https://doi.org/10.53863/kst.v4i02.592
Safrida, Iskandar, R. M. (2025). MANAJEMEN MASA PENGENALAN LINGKUNGAN (MPLS) TERHADAP PENYESUAIAN DIRI SISWA DI SD NEGERI 1 NISAM ANTARA Abstrak. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 8, 1808–1816.
Sari, V. (2024). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN. UNISAN JURNAL: JURNAL MANAJEMEN DAN PENDIDIKAN, 03(03), 724–732.
Setyawan, A. Y., Nasir, M. J. A., Wijayanti, T. C., Universitas, P., & Malang, G. (2023). Enrichment : Journal of Multidisciplinary Research and Development Teachers and Education Personnel at State Vocational High School 1 Dlanggu. 1(9), 577–584.
Simanjuntak, R., Elfrianto, E., & Siregar, A. N. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Sekolah (Studi Di Smk Negeri 2 Rantau Utara). EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 10(1), 233–258.
Sormin, Y., Haifarashin, R., & Arifin, M. H. (2022). Pengaruh Kegiatan Study Tour Pada Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Mengenai Pembelajaran IPS. Maharot: Journal of Islamic Education, 6(1), 2580–3999. http://ejournal.idia.ac.id/index.php/maharot
Supardi, S., Qurtubi, A., & Fatoni, H. (2023). Kemitraan Sekolah dan Komite Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP IT Raudhatul Jannah Cilegon. Journal on Education, 5(4), 11196–11203. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2053
Tausyadi, M. (2020). Mifsu Tausyadi. Tesis.
Uin, N. M., & Banjarmasin, A. (2021). SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH UPAYA MEMBANTU GURU DALAM MENGATASI KESULITAN MENGAJAR. Management of Education: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7, 1–8.
Yulfizar, S. (2023). The Influence of School-Based Management on the Quality of Education in Private Vocational High Schools and Its Impact on employment Competitiveness. International Journal of Ethno-Sciences and Education Research, 3(1), 7–13.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ilmiah Manajemen, Bisnis dan Kewirausahaan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.