Pesan Dakwah Visual Pada Kalangan Millenial Melalui Akun Instagram @Sketsadakwahh (Analisis Teori Semiotika Roland Barthes)

Authors

  • Nur Aminah Munthe Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Nunu Burhanuddin Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.55606/juitik.v3i1.435

Keywords:

Instagram Social Media, Visual Da'wah Messages, Circles Millennials, Semiotics Roland Barthes

Abstract

Instagram is a social media application that has uses for taking photos, sharing photos in various forms and sharing information with its users. Da'wah delivery can be utilized in the Instagram application media, namely visual da'wah messages where the delivery process uses visuals (images) contained on the Instagram account @sketsadakwahh. Images can convey messages or information to its users. Which account is more dominant among millennials to access. The research conducted by the author aims to find out how Da'wah messages are on the Instagram account @sketsadakwahh by using Roland Barthes' Semiotic Theory Analysis. This research is used by the author is a qualitative approach which aims to be able to understand the phenomena that exist in the object being studied and this research does not require statistical analysis but words or speech on the Instagram account @sketsadakwahh.

References

Saeorozi. (2013). Ilmu Dakwah. Ombak Anggota IKAPI.

http://digilib.iain-jember.ac.id/12/4/BAB%20II.pdf (Diakses pada 08 Maret 2022, Pukul 22.05 WIB).

http://eprints.walisongo.ac.id/6414/3/BAB%20II.pdf (Diakses pada 09 Maret 2022, Pukul 21.27 WIB).

Ilahi. Wahyu. (2013). Komunikasi Dakwah. PT Remaja Rosdakarya.

Quran Kemenag. Al-Qur’an dan Terjemahnya Ali Imran (3:104.)

https://id.wikipedia.org/wiki/Instagram (Diakses Pada 08 Maret 2022, Pukul 21. 15 WIB).

Rakhmawati. Istina. ((2022). Perkembangan Media Sebagai Sarana Dakwah, Vol. 4, No. 1 Juni 2016 (Diakses Pada 09 Maret 2022, Pukul 23.15 WIB).

Shidqy. M. Liwaus. (2022). Wawancara Virtual Via WhatSapp Chat, Pada 7-8 Maret.

Musyarrofah. Umi. (2009). Dakwah KH, Hamam Dja’far dan Pondok Pesantren Pabean. UIN PressCet ke – 1.

https://www.slideshare.net.materidakwah. (Diakses pada 03 Februari 2022. Jam 23.11 WIB).

Ricky W Putra. Putra. (2020). Pengantar Desain Komunikasi Visual Dalam Penerapan. CV Andi Offset.

Ni’mah. Nilnan. (2016). Dakwah Komunikasi Visual. Jurusan KPI Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Walisonho Semarang, Journal Islamic Communication.

Andhita. Pundra Rengga. (2021). Komunikasi Visual. CV. ZT Corpora.

Wahyuningsih, Sri. (2015). Desain Komunikasi Visual. UTM Press.

Sangaji. Harun Sangaji. (2018). Pemanfaatan Instagram Dalam Meningkatkan Pemasaran Online: Studi Deskriptif Kualitatif pada Akun Instagram lavanilla_photography. Prodi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial Ilmu Politik Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyadal Banjari Banjarmasin. Pdf.

Ita Rahmawati dkk. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Sosial Untuk Pengembangan UMKM Kabupaten Jombang. LPPM Universitas KH. A Wahab Hasbullah.

Halid. Riska. (2019). Skripsi, Analisis Semiotika Ferdinand De Saussure Pada Novel Manjali Cakrabirawa Karya Ayu Utami. Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Keguuan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Makassar.

Hasbullah. M. (2020). Hubungan Bahasa, Semiotika dan Dalam Berkomunika. Sekolah Tinggi Ilmu Bahasa Arab (STIBA) Darul Ulum Banyuanyar Pamekasan, Al-Irfan, Volume 3, Nomor 1.

Bambang Mudjiyanto dan Emilsyah Nur. (2013). Semiotika Dalam Metode Penelitian Komunikasi: Balai Pengkajian dan pengembangan Komunikasi dan Informatika Jakrta, Balai Besar Pengkajian dan Pengembangan Komunikasi dan Informatika Makassar. Jurnal Penelitian Komunikasi, Informatika dan Media Massa – PEKOMMAS, Volume 16 No. 1 – April.

Muzakki. Akhmad. Kontribusi Semiotika Dalam Memahami Bahasa Asing.

Asnat Riwu dan Tri Pujianti. (2018). Analisis Semiotika Rolad Barthes Pada Film 3 Dara (Kajian Semiotika). Jurnal Program Studi Sastra Indonesia. Vol, 10 No. 03, September-Desember. Universitas Pamulang.

Dudi Hartono dan Riyan Hidayatullah. (2019). Mitos Militerisme pada Busana Kampanye (Analisis Semiotika Roland Barthes Busana Kampanye Agus Harimurti Yudhoyono – Yiliana Murni). Journal Of Media and Communication Science. Vol. 2 No. 2. Universitas Mercu Buana.

https://www.e-jurnal.com.2014.02 (Diakses pada 11 Maret 2022, Pukul 02.37 WIB)

Putra. Yanuar Surya Putra. Jurnal. (2016). Theoritical Review. Teori Perbedaan Generasi, Dosen Tetap STIE AMA Salatiga, Among Makarti Vol. 9 No. 18.

Kahfi. Ilyunal Iqbal. (2021). Karakteristik Desain Dakwah Visual Pada Akun Instagram @lemonmove. Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, 2021. Diakses pada 27 Februari.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta CV

Yuniawati. R. Poppy. Pdf. (2020). Penelitian Studi Kepustakaan Library Research. Disajikan pada acara “Penyamaan Penelitian Studi Kepustakaan” Di Lingkungan Dosen FKIP Unpas.

http://sc.syekhnurjati.ac.id.pdfBAB III Semiotika Roland Barthes, (Diakses pada 29 Mei 2022, Pukul 15.51 WIB)

Downloads

Published

2023-03-30

How to Cite

Nur Aminah Munthe, & Nunu Burhanuddin. (2023). Pesan Dakwah Visual Pada Kalangan Millenial Melalui Akun Instagram @Sketsadakwahh (Analisis Teori Semiotika Roland Barthes). Jurnal Ilmiah Teknik Informatika Dan Komunikasi, 3(1), 151–165. https://doi.org/10.55606/juitik.v3i1.435

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.