Penggunaan Color Palette Postingan Instagram @Muspera Kehutanan dalam Meningkatkan Brand Awareness Museum dan Perpustakaan Kehutanan
DOI:
https://doi.org/10.55606/juitik.v5i2.1072Keywords:
Brand awareness, Color Palette, InstagramAbstract
The Use of Color Palette Instagram Posts @muspera_kehutanan in Increasing Brand Awareness of the Forestry Museum and Library seeks to investigate in depth the role of color palettes in efforts to raise brand awareness of the Ir. Djamaludin Suryohadikusumo Forestry Museum and Library on Instagram social media @muspera_kehutanan. This study used a descriptive qualitative approach with four levels of Brand Awareness: Recognition Level, Recall Level, Brand Association, and Top of Mind. This study found that using consistent color palettes on the @muspera_kehutanan Instagram account helps to increase brand awareness for the Ir. Djamaludin Suryohadikusumo Forestry Museum and Library. Although it has not reached the forefront of people's minds, the strategic initiatives made have laid a solid foundation for long-term reach expansion and audience loyalty.
References
Aaker, D. (2020). Manajemen ekuitas merek (Terjemahan). Jakarta: Mitra Utama.
Amelia Innayah, Zamzam Mustofa, & Mukminin, A. (2023). Upaya peningkatan keterampilan siswa melalui program kelas keterampilan TKR (Tata Kecantikan Kulit dan Rambut) dan TOKR (Teknik Otomotif dan Kendaraan Ringan) di MAN 2 Ngawi. Jurnal Tawadhu, 7(1), 24–32.
Arianty, N., & Arinda, A. (2021). Pengaruh brand image dan brand awareness terhadap keputusan pembelian. MANEGGIO: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 4(2), 39–50.
Awaludin, M. I., & Wardhana, S. S. M. (2024). Pengaruh elemen visual pada konten feeds Instagram @P3SMANDIRI dalam meningkatkan brand awareness. Jurnal Ilmu Computer dan Desain Komunikasi Visual, 9(2), 529–544.
Erlyana, Y., Everlin, S., & Yuwono, I. F. (2023). Analisis color palette berdasarkan rasa warna sebagai penguat daya tarik emosional dalam video anak. Andaharupa: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 9(3), 396–411.
Gisellim, C., & Yoedtadi, M. G. (2024). Media sosial sebagai sarana meningkatkan brand awareness. Kiwari, 3(2), 304–314.
Haris, N. A., Kusrini, & Fatta, H. A. (2020). Pengaruh ciri tekstur pada metode klasifikasi LVQ untuk hasil akurasi identifikasi citra batik tradisional Solo. Jurnal Infotekmesin, 11(2), 62–67.
Herlina, E., Pratama, M. G. A., & Nugraha, R. (2022). Perancangan brand identity Museum Gedung Perundingan Linggarjati. Jurnal Desain Komunikasi Visual dan Multimedia, 10(2), 283–298.
Hidayat, T. P. (2022). Peran penting palet warna dan semiotika dalam interpretasi poster film. Jurnal Desain Komunikasi Visual dan Media Baru, 5(1), 34–47.
Innocentius Bernarto, Margaretha Pink Berlianto, Yohana F. Cahya Palupi Meilani, Ronnie Resdianto Masman, & Ian Nurpatria Suryawan. (2020). The influence of brand awareness, brand image, and brand trust on brand loyalty. Jurnal Manajemen, 24(3), 412–426.
Kurniawan, K. J., Wahyudi, R., & Hellyani, C. A. (2023). Pengaruh brand awareness terhadap keputusan pembelian produk Mixue di Kota Malang. JRIME: Jurnal Riset Manajemen dan Ekonomi, 1(3), 231–242.
Meivanda, R. M., & Zuhri, S. (2024). Pemanfaatan media sosial Instagram dalam meningkatkan brand awareness pada akun @photose.id. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(1), 691–702.
Octaviana, E., Zahara, Z., Ponirin, P., & Farid, F. (2024). Peran content marketing Instagram sebagai strategi menumbuhkan brand awareness pada usaha SpringShop_PLW. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 8(3), 289–304.
Permana, E., Amanda, N., Aninda, N. F. D., & Syamsurizal. (2024). Penerapan strategi content marketing untuk membangun brand awareness produk skincare Skintific. Jurnal Ekonomi, Akuntansi, dan Perpajakan, 1(1), 60–75.
Salim, H., Rlomanda, T., Parhas, Y., Fajarwati, V., Kendal, I., Dharmawan, B. N., & Pribadi, I. (2021). Pemetaan potensi kawasan Borobudur. UNESCO.
Salsabilah, A. A., Fadillah, I., Safitri, A. L. K., Destiani, F., Azzahra, R., & Fauzi, M. (2024). Tinjauan pemilihan warna pada visual branding Pasarseni Ancol. Forum Ilmiah, 21(3), 124–136.
Sari, A. B. N., Widhihatmini, Utomo, A. S., Utari, T., & Warhamhi, D. (2023). Instagram content strategy in increasing brand awareness Museum Sonobudoyo Yogyakarta. JURNAL PEKOMMAS: Jurnal Penelitian Komunikasi, Informatika dan Media Massa, 8(2), 231–242.
Setyawan, I., Ananda, D. P., & Umam, A. H. (2024). Pemanfaatan dan strategi Instagram dalam meningkatkan brand awareness. Jurnal Ilmiah Kajian Komunikasi, 3(1), 57–79.
Thejahanjaya, D., & Yulianto, Y. H. (2022). Penerapan psikologi warna dalam color grading untuk menyampaikan tujuan dibalik foto. ADIWARNA: Jurnal DKV, 11(1).
Yanthi, P. E. R. D., Nirmala, N. K. D. P., & Dewi, N. P. S. D. (2023). Pemanfaatan Instagram sebagai media promosi digital marketing pada Crème Pastry di Denpasar Barat tahun 2022. Arthaniti Studies, 4(1), 16–24.
Yumna, S., Musfiana, M., Razak, A., & Mustofa, A. (2023). Pemanfaatan Instagram sebagai media marketing membangun brand awareness pada toko Lyradyba di Kota Banda Aceh. LIABILITIES: Jurnal Pendidikan Akuntansi, 6(1), 20–28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ilmiah Teknik Informatika dan Komunikasi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.