Dinamika Pola Komunikasi Keluarga pada Mahasiswa Perantauan

Authors

  • Risma Khoirunnisa Universitas Pendidikan Indonesia
  • Elda Putri Azkiya Universitas Pendidikan Indonesia
  • Mia Rusmiati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Solihat Suci Ayutriani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nabila Kinantia Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nasya Aulia Khairunada Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yani Achdiani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sarah Nurul Fatimah Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/juitik.v5i2.1071

Keywords:

Family communication patterns, Long-distance communication, Overseas students

Abstract

This study aims to analyze the dynamics of family communication patterns in overseas students, especially the relationship between students and parents who are influenced by physical distance and time differences. The method used is descriptive qualitative with a literature study approach that collects and analyzes various literature related to family communication and the challenges of long-distance communication. The results of the study show that effective, open, and consistent family communication patterns are very important in maintaining relationship harmony and psychological support for overseas students. Communication technologies such as social media, WhatsApp, and video calls play a major role in bridging distance limitations, although technical barriers and busy activities are often the main challenges. Adaptation strategies such as scheduling communication time and developing interpersonal communication skills are important solutions to overcome these obstacles. Honest and open communication can strengthen emotional bonds, reduce stress, and increase students' motivation to learn and academic success. Conversely, ineffective communication can potentially lead to emotional isolation and decreased mental well-being. This research confirms that the establishment of healthy and supportive communication patterns between overseas students and their families is crucial to support students' personal and academic development.

References

Anwar, E. F., Jasmin, S. M., Anjeli, S. P., Anggaraini, S., & Kencana, T. (2023). Analisis komunikasi interpersonal antara mahasiswa perantauan dan orangtua (Studi kasus mahasiswa baru Jurusan Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial UINSU). Innovative: Journal of Social Science Research, 3(6), 8282–8291.

Astuti, L., & Intan, D. N. (2022). Pola komunikasi jarak jauh antara orang tua dan anak melalui WhatsApp dalam menjaga keharmonisan keluarga mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Ratu Samban. Jurnal Saintifik (Multi Science Journal), 20(2), 97–102.

Barus, V. A., & Pradekso, T. (2018). Perilaku komunikasi antara mahasiswa rantau dengan orangtua. Interaksi Online, 7(1), 19–30.

Haulussy, M. S., & Lopulalan, D. L. Y. (2022). Pola komunikasi keluarga dalam pembentukan kepribadian anak di Dusun Iha, Negeri Liang, Kecamatan Salahutu, Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal Ilmu Komunikasi Pattimura, 1(2), 117–131.

Huda, M. N., & Rohid, N. (2023). Komunikasi jarak jauh mahasiswa perantauan dengan orang tua (Studi kasus mahasiswa perantauan di Komisariat GMNI UNIROW Tuban). Prosiding New SNASPPM, 8(2), 899–904.

Lekatompessy, C., & Muskita, M. (2025). Pola komunikasi hubungan jarak jauh antara orang tua dan anak. BroadComm, 7(1), 29–36.

Luthfiyah, F. L., & Yuliana, N. (2023). Pola komunikasi orang tua terhadap perkembangan anak. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(5). (tanpa halaman, tambahkan jika ada)

Putri, Z. T. K., & Suprihatin, S. (2024). Komunikasi orang tua dengan anak di era digital: Penelitian studi kualitatif di Desa Pulungan. DIGICOM: Jurnal Komunikasi dan Media, 4(1), 61–70.

Rahmah, S. (2018). Pola komunikasi keluarga dalam pembentukan kepribadian anak. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 13–31.

Ramanda, R., Akbar, Z., & Wirasti, R. A. M. K. (2019). Studi kepustakaan mengenai landasan teori body image bagi perkembangan remaja. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(2), 121–135.

Sabrina, E. R., & Aprianti, A. (2021). Komunikasi keluarga antara mahasiswa rantau dan orangtua dalam penggunaan media sosial di Telkom University. eProceedings of Management, 8(3). (tanpa halaman, tambahkan jika ada)

Sampadha, R., Putra, E. R., & Paramita, P. R. (2024). Pola komunikasi mahasiswa perantau dengan orang tua (Studi kasus mahasiswa Program Studi Ilmu Komunikasi Buddha Angkatan 2021 di Sekolah Tinggi Agama Buddha Negeri Sriwijaya). Nagasena: Jurnal Ilmu Komunikasi Buddha, 1(2). (tambahkan halaman jika tersedia)

Sari, C. P., & Fitri, N. A. (2018). Komunikasi keluarga dalam hubungan jarak jauh pada mahasiswa perantau di Kota Lhokseumawe. Jurnal Jurnalisme, 7(2), 136–157.

Viola, K., & Wijayani, I. (2021). Komunikasi jarak jauh antara orang tua dan anak (Studi deskriptif tentang orang tua dengan anak yang merantau ke Kota Palembang). Jurnal Inovasi, 15(2), 36–44.

Waangsir, A. (2022). Fungsi komunikasi keluarga berdampak pada perkembangan kedisiplinan anak. JSSHA Adpertisi Journal, 2(2), 20–28.

Downloads

Published

2025-05-26

How to Cite

Risma Khoirunnisa, Elda Putri Azkiya, Mia Rusmiati, Solihat Suci Ayutriani, Nabila Kinantia, Nasya Aulia Khairunada, … Sarah Nurul Fatimah. (2025). Dinamika Pola Komunikasi Keluarga pada Mahasiswa Perantauan. Jurnal Ilmiah Teknik Informatika Dan Komunikasi, 5(2), 302–311. https://doi.org/10.55606/juitik.v5i2.1071

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)