Rancang Bangun Sistem Informasi Penjualan menggunakan CMS Wordpress untuk Meningkatkan Efisiensi UMKM dengan Biaya Terjangkau

Authors

  • B.T. Sutrisno S.P. Institut Teknologi dan Bisnis Adias
  • Hendra Hendra Institut Teknologi dan Bisnis Adias
  • Kuindra Iriyanta Universitas Teknologi Digital Indonesia
  • Aji Awang Setiawan Institut Teknologi dan Bisnis Adias

DOI:

https://doi.org/10.55606/juisik.v5i2.1418

Keywords:

UMKM, Wordpress, Online Sales System, CMS, Information

Abstract

The use of information technology has become a crucial need for Micro, Small, and Medium Enterprises (UMKM) in the digital era, despite frequent constraints in funding and technical resources. This study aims to explore the use of WordPress CMS as an affordable and easily implementable sales information system solution for UMKM. WordPress was chosen due to its flexibility in managing various products, including food and manufactured goods, at a lower cost compared to custom system development. The research method includes analyzing WordPress implementation for UMKM, identifying its strengths and weaknesses, and comparing costs with custom-built systems. The results indicate that WordPress can be an effective and economical solution for UMKM, offering various plugins that can be tailored to business needs without requiring deep technical expertise. This study provides practical guidance for UMKM in utilizing WordPress to enhance online sales with minimal budgets, while also contributing to the literature on the application of low-cost technology to support MSME growth in Indonesia.

References

Chen, P. P. S. (1976). The Entity-Relationship Model—toward a unified view of data. ACM Transactions on Database Systems (TODS), 1(1). https://doi.org/10.1145/320434.320440

Darmastuti, S., Juned, M., Saraswati, D. P., Utami, R. A. A., & Raharjo, P. (2023). Peluang dan tantangan UMKM di Indonesia dalam perkembangan e-commerce: Studi perbandingan dengan UMKM di negara-negara ASEAN. SOSIO DIALEKTIKA, 8(1). https://doi.org/10.31942/sd.v8i1.8786

Dzikry, R., Arif, E., & Leo, G. (2022). Pengembangan website UKM untuk saluran pemasaran digital menggunakan web quality. Prosiding Industrial Research Workshop and National Seminar, 13(01).

Feta, N. R., Wiliani, N., & Hesananda, R. (2021). Penggunaan dan pemanfaatan WordPress dalam upaya meningkatkan daya jual untuk pelaku UMKM Karang Taruna Bojongkulur. Jurnal AbdiMas Nusa Mandiri, 3(1).

Firmansyah, R., Mauliana, P., Hunaifi, N., Wiguna, W., Sulastriningsih, R. D., & Komalasari, Y. (2018). Penerapan sistem penjualan online pada Usaha Dagang Kusuma Bandung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 1(2). https://doi.org/10.31599/jabdimas.v1i2.339

Gilb, T. (1985). Evolutionary delivery versus the “waterfall model.” ACM SIGSOFT Software Engineering Notes, 10(3). https://doi.org/10.1145/1012483.1012490

Kondoj, M., Langi, H., Putung, Y., & Kumaat, A. (2023). Model e-commerce untuk meningkatkan daya saing UMKM dalam ekosistem kewirausahaan digital di Sulawesi Utara. Technomedia Journal, 8(2). https://doi.org/10.33050/tmj.v8i2.2089

Noermansyah, A., & Suryadi, L. (2020). Penerapan penjualan berbasis e-commerce pada Jakartasneakers sebagai solusi bisnis dalam pandemi Covid-19 menggunakan Business Model Canvas (BMC) dan Interaction Flow Modeling Language (IFML). Sendiu 2020.

Nuruzzaman, M. T. (2023). Pelatihan membuat website menggunakan WordPress dan pendampingan pengembangan UMKM Zurea Yogyakarta. Jurnal Bakti Saintek: Jurnal Pengabdian, 7(1).

Petersen, K., Wohlin, C., & Baca, D. (2009). The waterfall model in large-scale development. Lecture Notes in Business Information Processing, 32, 52–66. https://doi.org/10.1007/978-3-642-02152-7_29

Rifqi Azis, & Setiadi Yazid. (2022). Pengujian kerentanan website WordPress dengan menggunakan penetration testing untuk menghasilkan website yang aman. Jurnal RESTIKOM: Riset Teknik Informatika dan Komputer, 3(3). https://doi.org/10.52005/restikom.v3i3.87

Widyaningsih, P., Nurohman, & Nofikasari, I. (2022). Pemasaran digital berbasis CMS WordPress pada UMKM Shapro Official Wonogiri. Elkom: Jurnal Elektronika dan Komputer, 15(2). https://doi.org/10.51903/elkom.v15i2.861

Downloads

Published

2025-07-15

How to Cite

B.T. Sutrisno S.P., Hendra Hendra, Kuindra Iriyanta, & Aji Awang Setiawan. (2025). Rancang Bangun Sistem Informasi Penjualan menggunakan CMS Wordpress untuk Meningkatkan Efisiensi UMKM dengan Biaya Terjangkau. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi Dan Ilmu Komputer, 5(2), 458–468. https://doi.org/10.55606/juisik.v5i2.1418

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.