ANALISIS MINAT MASYARAKAT TERHADAP PRODUK DIGITAL PEGADAIAN SYARIAH DALAM KEMUDAHAN BERTRANSAKSI DI PT. PEGADAIAN SYARIAH CPS ARIEF RAHMAN HAKIM
Keywords:
Interest, Sharia Digital Products, CustomersAbstract
Pegadaian Syariah CPS Arief Rahman Hakim is a sharia financial institution engaged in financial services and other services that have main products of pawn financing and micro financing. This study aims to determine the Strategy and Obstacles of PT Pegadaian Syariah CPS Arief Rahman Hakim in providing convenience for customers to transact, and to find out how the public responds and interests in digital pawn service products. The approach to this research is Qualitative descriptive, with data collection methods, namely: interviews as supporting using documentation studies in accordance with the problems discussed. The results of the study concluded that PT Pegadaian Syariah CPS Arief Rahman Hakim implemented a strategy to provide convenience for customers in transacting using digital pawn products. PT Pegadaian Syariah CPS Arief Rahman Hakim is also still lacking in socialization, causing many local people who do not know about the existence of the digital pawnshop sharia product. The obstacles faced by PT Pegadaian Syariah CPS Arief Rahman Hakim in increasing the number of customers using digital products are triggered by the application system which often errors, do not have smartphones and prefer to come directly to the outlet.
References
Ahmadi Bi Rahmani,Nur. Metodologi Penelitian Ekonomi,Medan :Febi Press,2016
Hariyati, F., & dkk. (2020, Juni). Efektivitas Aplikasi PSDS (Pegadaian Syariah Digital Service) dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah. Indonesian Journal of Islamic Economics and Business, Vol. 5 No.1, 63
Hery. (2019). Bank dan Lembaga Keuangan Lainnya. Jakarta: PT Grasindo
Idris, M. (2022, Januari 30). Perbedaan Pegadaian Syariah dan Pegadaian Konvensional. https://money.kompas.com, hal. 1
Imsar, I. (2022). Analisis Persepsi Masyarakat Desa Laut Dendang Terhadap Sistem Tanggung Renteng PNM Mekaar Dalam Pandangan Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(2), 1937-1946.
Khairina.(2022). Analisis Strategi BSI KCP Stabat Proklamasi dalam Meningkatkan Minat Nasabah Menggunakan Pembayaran Berbasis Qris. Jurnal Ekonomi Volume 2
Kartini, N. (2019). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah terhadap Produk Gadai (ar-Rahn) pada PT. Pegadaian Syariah UPS Lamteumen. Skripsi, 16
Kasmir. (2012). Bank & Lembaga Keuangan Lainnya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Ratnasari, Y. (2018, April 01). PT Pegadaian Luncurkan Layanan Digital sebagai Financial Company. https://tirto.id.
Rukmanasari, F. (2017). Pengaruh Pengetahuan, Promosi dan Kualitas Pelayanan terhadap Minat Nasabah menggunakan Jasa Pegadaian Syariah. Studi Kasus pada Pegadaian Syariah Majapahit Semarang, 124
Setyaningrum, R., & Khotijah, S. A. (2020). Analisis Penerapan Sistem Informasi Aplikasi Pegadaian Syariah Digital dalam Memudahkan Nasabah Bertransaksi menurut Syariah Islam. Gorontalo Accounting Journal, Vol. 3 No. 2, 110
Silviana, D. (2018). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Non Muslim menjadi Nasabah di Pegadaian Syariah Kantor Cabang Sidoarjo. Ekonomi Syariah, 48
Soemitra, A. (2018). Hukum Ekonomi Syariah dan Fiqh Muamalah. Jakarta Timur: Prenada Media Group
Tarantang, J., & dkk. (2019). Regulasi dan Implementasi Pegadaian Syariah di Indonesia. Yogyakarta: K-Media
Purnamasari, S. (2018). Strategi Pemasaran Pegadaian Syariah dalam Meningkatkan Penjualan Jasa Produk. Jurnal Perbankan Syariah, Vol. 1, 25
Wahyudi, A. (2020, Juni 10). Fitur Andalan Aplikasi Pegadian Digital. https://kumparan.com, hal. 1.
Widodo, A., & dkk. (2016). Pengaruh Kualitas Sistem Sistem Aplikasi dan Kualitas Informasi terhadap Kepuasan Pengguna Sistem Aplikasi RTS (Rail Ticketing System) dengan Kepercayaan sebagai Variabel Mediasi. Media Ekonomi dan Manajemen, Vol. 31 No. 2, 164
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi dan Akuntansi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.