ANALISI HUBUNGAN ANTARA KUALITAS LAYANAN DAN CITRA BANK TERHADAP KEPUASAN NASABAH BANK SYARIAH

Authors

  • Nurfazilah Nurfazilah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Kamaruddin Arsya Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Andi Khusnul Khatimah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Zindny Fahma Kafabillah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

Keywords:

Service Quality, Bank Image, Customer Satisfaction, ShariaBanking, Relationships

Abstract

This research aims to analyze the influence of service quality (X1) and company image (X2) on customer satisfaction (Y) at Bank Syariah Indonesia (BSI) using quantitative methods and an associative approach. Data was collected through a questionnaire that had been validated and tested for reliability, with 52 respondents as the research sample. The results of the analysis show that the two independent variables have a significant positive relationship with customer satisfaction, with service quality having a strong correlation (r = 0.699, p < 0.001) and company image showing a very strong correlation (r = 0.827, p < 0.001). The ANOVA test shows a significant F value at the 95% confidence level (α = 0.05), with a Sig value. < 0.001, indicating that service quality and company image simultaneously have a significant effect on customer satisfaction. This research emphasizes the importance of managing service quality and company image in increasing customer satisfaction in the sharia banking sector.

References

Bakhri, B. S., Astuti, D., & Khairunnisa, &. (2021). PERBANKAN SYARIAH: SEBUAH KAJIAN KEPUASAN PELAYANAN NASABAH DI KOTA PEKANBARU. Jurnal Tabarru’ : Islamic Banking and Finance, 4.

Bestary, T. Y. (2020). Pengaruh Citra Bank dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan dan DampaknyaTerhadap Word Of Mouth (Studi Pada Nasabah BNI KCP Sekadau). Equator Journal of Management and Entrepreneurship (EJME), 8(3). https://doi.org/10.26418/ejme.v8i3.43641

Burhanudin, B. (2018). Pengaruh Harga dan Kualitas Layanan terhadap Kepuasan dan Loyalitas Nasabah pada Bank Sinarmas KK Duri Pulo Gambir Jakarta Pusat. Sosio e-kons, 10(1), 75. https://doi.org/10.30998/sosioekons.v10i1.2264

Cahyani, P. D. (2016). Tingkat Kepuasan Nasabah Terhadap Kualitas Layanan Perbankan Syariah di Yogyakarta. ESENSI, 6(2). https://doi.org/10.15408/ess.v6i2.3570

Dosen, M., Ekonomi, S. T., Bisnis, D., Indo, S., & Mandiri, G. (2016). ISLAMIC BANKING Volume 2 Nomor 1 Edisi Februari.

Febiola, V., Iqbal Fasa, M., & Islam Negeri Raden Intan Lampung, U. (t.t.). Pengaruh Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Pengguna Produk Tabungan Easy Wadiah Pada PT. Bank Syariah Indonesia Tahun 2022 Article Informations.

Febriana, N. I. (t.t.). Analisis Kualitas Pelayanan Bank Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank Muamalat Indonesia Kantor Cabang Pembantu Tulungagung.

Henny Saraswati, Budi Sudrajat, Wahyu Hidayat, Triana Marsanda Herin, Desmiranti Rahma, & Ari Ari. (2023). Analisis Kepuasan Nasabah Terhadap Pelayanan Bank Syariah Indonesia (BSI). MUQADDIMAH: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi dan Bisnis, 1(3), 138–155. https://doi.org/10.59246/muqaddimah.v1i3.365

Jubaidi, J., Munawaroh, C., Sari, A. P., & Paraira, A. A. (t.t.). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank Syariah Indonesia Cabang Samarinda. https://doi.org/10.38035/jemsi.v5i6

Kepada, D., Ekonomi, F., Bisnis, D., Persyaratan, M., Gelar, M., Ekonomi, S., Perbankan, J., & Ekonomi, S. F. (t.t.). ANALISIS TINGKAT KEPUASAN NASABAH TERHADAP KUALITAS PELAYANAN BANK SYARIAH INDONESIA (Studi Kasus Bank Syariah Indonesia KCP Jambo Tape Kota Banda Aceh) SKRIPSI.

Massora, A., & Widyanti, I. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Citra Perusahaan Terhadap Kepuasan Pelanggan serta Implikasinya Terhadap Loyalitas Pelanggan PT. Bank Syariah Mandiri Cabang Thamrin Jakarta. Dalam Jurnal Manajemen FE-UB (Vol. 9, Nomor 1). www.syariahmandiri.co.id

Meilani, A., & Sugiarti, D. (2022). Analisis Kualitas Layanan dan Kepuasan Nasabah Bank Syariah Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(3), 2501. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i3.6586

Nurul Laily Abdulloh Putri. (2022). PENGARUH KINERJA BANK TERHADAP KEPERCAYAAN NASABAH BANK SYARIAH INDONESIA (BSI) PASCA MERGER. WADIAH, 6(2), 120–140. https://doi.org/10.30762/wadiah.v6i2.140

Pengaruh Citra Bank Dan Penanganan Keluhan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Nasabah Tabungan Pada Bank Ntb Syariah Cabang Mataram (Studi Kasus Nasabah Dinas Komunikasi Informatika Dan Statistik Provinsi Ntb). (T.T.).

Putri, N. L. A., & Warsitasari, W. D. (2022). Pengaruh Kinerja Bank Terhadap Kepercayaan Nasabah Bank Syariah Indonesia (Bsi) Pasca Merger. Wadiah, 6(2), 120-140.

Septia Wati, E., & Iqbal Fasa, M. (t.t.). 53 | P a g e Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah Article Informations.

Singgih, C. T. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan Bank Syariah Di Kabupaten Jombang Yang Dimediasi Variabel Kepuasan. Jurnal Tabarru': Islamic Banking And Finance, 3(2), 197-208.

Triono Singgih, C., Tinggi Ilmu Ekonomi Ahmad Dahlan Lamongan, S. K., & Tadulako, U. (t.t.). Pengaruh kualitas layanan terhadap loyalitas nasabah tabungan bank syariah di kabupaten jombang yang dimediasi variabel kepuasan.

Zulfikar, A. I., Qorib, F., Hakim, I., & Millatina, A. N. (t.t.-a). Kualitas Pelayanan, Citra Bank, dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Syariah Indonesia (BSI) KC. Dinoyo Malang. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/ijiedi/issue/view/1343

Zulfikar, A. I., Qorib, F., Hakim, I., & Millatina, A. N. (t.t.-b). Kualitas Pelayanan, Citra Bank, dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Syariah Indonesia (BSI) KC. Dinoyo Malang. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/ijiedi/issue/view/1343

Published

2025-01-23

How to Cite

Nurfazilah Nurfazilah, Kamaruddin Arsya, Andi Khusnul Khatimah, & Zindny Fahma Kafabillah. (2025). ANALISI HUBUNGAN ANTARA KUALITAS LAYANAN DAN CITRA BANK TERHADAP KEPUASAN NASABAH BANK SYARIAH. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Dan Akuntansi, 5(1), 48–62. Retrieved from https://journal.sinov.id/index.php/sinoveka/article/view/873

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.