Pengaruh Biaya Produksi dan Volume Penjualan terhadap Laba Bersih di Padu Padan Tenun
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurimea.v5i3.1009Keywords:
Production Cost, Sales Volume, Net IncomeAbstract
This study aims to examine the effects of production costs and sales volume on net profit at Padu Padan Tenun in Kupang City, East Nusa Tenggara. The sample comprises monthly data on production costs, sales volume, and net profit for the period 2020–2023, totaling 48 observations. The data used are secondary data obtained from Padu Padan Tenun. The data analysis techniques employed are the classical assumption test and multiple linear regression analysis. The results of this study indicate that, simultaneously, production costs and sales volume have a significant effect on net profit. Partially, production costs have a negative and significant effect on net profit, while sales volume has a positive and significant effect.
References
Ahman Eng. (2004). Ekonomi. Grafindo Media Pratama.
An-nisa Issulistaningtyas Okta, Utami Wikan Budi, & Kusuma Indra Lila. (2024). Pengaruh Biaya Produksi, Biaya Operasional, Dan Volume Penjualan Terhadap Laba Bersih Perusahaan Sektor Industri Barang Konsumen Primer Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (Bei) Periode 2020-2022. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Akuntansi, 179–188.
Daryanto. (2011). Manajemen Pemasaran: Sari Kuliah. PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Effendy, A. A. (2019). Analisis Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Azka Toys Pamulang Tangerang Selatan . Jurnal Ilmiah Feasible : Bisnis, Kewirausahaan & Koperasi , 1, 79–95.
Hartono, H., Hutomo, K., & Mayangsari, M. (2012). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Perusahaan” Dengan Menetapkan Alumni Dan Mahasiswa Universitas Bina Nusantara Sebagai Objek Penelitian. Binus Business Review , 3, 882–897.
Hery. (2018). Akuntansi Keuangan Menengah 1. Bumi Aksara.
Hidayat, A., Lesmana, S., & Latifah, Z. (2022). Peran Umkm (Usaha, Mikro, Kecil, Menengah) Dalam Pembangunan Ekonomi Nasional. Jurnal Inovasi Penelitian, 3, 6707–6714.
Kasmir. (2016). Analisis Laporan Keuangan. PT. Raja Grafindo .
Kusuma, T. W. (2015). Penerapan Strageti Pemasaran Yang Tepat Bagi Perusahaan Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Pada PT. Hikmah Cipta Perkasa Jakarta. Jurnal Riset Mahasiswa Ekonomi (RITMIK), 2, 111–126.
Mulyadi. (2014). Akuntansi Biaya : Edisi 5. UPP STIM YKPN.
Mulyadi. (2018). Akuntansi Biaya. STIE Yayasan Keluarga Pahlawan .
Nastiti, G. A. L. (2019). Pengaruh Biaya Produksi, Volume Penjualan Terhadap Laba Perusahaan (Study Pada CV. Tunik Putri, Surabaya). Universitas Bayangkara Surabaya.
Pujihati, Sihabudin, & Fauji Robby. (2024). Pengaruh Biaya Produksi Dan Volume Penjualan Terhadap Laba Bersih Pada Umkm Semprong Amoundy Karawang. Journal of Economic, Business and Accounting, 7, 4019–4029.
Rusatami, P. (2014). Pengaruh biaya produksi, biaya promosi dan volume penjualan terhadap laba pada perusahaan kopi bubuk Bayuatis. E-Journal Bisma Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Manajemen, 2.
Siregar, B., & Siregar, B. (2011). Akuntansi Pemerintahan dengan Sistem Informasi Akuntansi Dana. Sekolah Tinggi Ekonomi YKPN.
Slamet, & Sumarli. (2022). Pengaruh Biaya Produksi Dan Laba Yang Diinginkan Terhadap Harga Jual Pada Insudstri Kecil Ganteng Pres. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen Dinamika, 11, 085–4292.
Sujerweni, V. (2019). Analisis Laporan Keuangan: Teori, Aplikasi & Hasil Penelitian . Pustaka Baru Press.
Supriyanto, A., & Hana, K. F. (2020). Strategi Pengembangan Desa Digital Untuk Meningkatkan Produktivitas UMKM. BISNIS : Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 8(2), 199. https://doi.org/10.21043/bisnis.v8i2.8640
Supriyono, W. (2012). Akuntansi Biaya.
Syauqi, A. T. (2016). Startup sebagai Digitalisasi Ekonomi dan Dampaknya bagi Ekonomi Kreatif di Indonesia. Department of Electrical Engineering and Information Technology.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi dan Akuntansi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.






