Analisis Kelengkapan Fasilitas Kesehatan dalam Meningkatkan Kenyamanan Pasien Di Klinik Dental Care Cihanjuang

Authors

  • Nifal Nur'aida Universitas Teknologi Digital
  • Hamdan Hamdan Universitas Teknologi Digital

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurimbik.v5i3.1410

Keywords:

Service, Patient, Medical, Dental Health

Abstract

Dental Care clinic is a private clinic that serves a variety of dental health services. One of the main problems often faced by this clinic related to service quality is the lack of available medical personnel and limited space facilities. This study uses a descriptive qualitative method that aims to describe or explain the phenomenon in detail and objectively. The results of this study from the indicators of reliability, assurance, and empathy of services performed by Dental Care clinics are good enough in performing service quality. While the responsiveness of the Dental Care clinic is still not optimal because there are still times when the treatment action process is not assisted by the nurse because it is handling other patients.  And also based on physical evidence, namely the infrastructure at the Dental Care clinic is still inadequate where the narrow waiting room can affect patient comfort.

References

Andayasari, L. (2014). Analisis Hubungan Fasilitas Pelayanan Kesehatan Gigi dan Kegiatan Penambalan dan Pencabutan gigi di Puskesmas. Jurnal Biotek Medisiana Indonesia, 85-100.

Arief Fardiansyah, D. H. (2022). Konsep Dasar Manajemen Kesehatan. Mojokerto: STIKes Majapahit Mojokerto.

Aznira Nurul Hidayah, N. M. (2021). PENGARUH FASILITAS KESEHATAN DAN MOTIVASI KERJA TERHADAP KEPUASAN PASIEN MELALUI KUALITAS PELAYANAN PADA UNIT RAWAT INAP DI RSUD HAJI MAKASSAR PROVINSI SULAWESI SELATAN. Journal of Aafiyah Health Research (JAHR), 55-68.

Egiphina Novi Mariza, B. F. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepercayaan dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pasien pada Rumah Sakit Gigi dan Mulut Prof. Dr. Moestopo (Beragama). Journal Of Social Science Research, 2251-2260.

M. Mufrizal. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan, fasilitas, dan citra terhadap kepuasan pasien di rumah sakit umum daerah dr. Zubir mahmud kabupaten aceh timur

Meliya Sonia Meliya, I. J. (2023). Analisis Kepuasaan Pasien BPJS( Badan Penyelenggara Jaminan Sosial) Terhadap Pelayanan Kesehatan Di Instalasi Rawat Inap RSU Bina Sehat. Jurnal Manajemen Informasi dan Administrasi Kesehatan.

Ika Selvia Umaya. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pasien Pada Klinik Dokter Gigi Eka Adhayani Aksara Medan

Nurelah, I. K. (2022). Dasar-Dasar Layanan Kesehatan. Jakarta: Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.

Putri Maharani Agustina, I. J. (2024). PERSEPSI DAN PENGALAMAN PASIEN TENTANG KUALITAS PELAYANAN DI PUSKESMAS BANJARAN KOTA. Jurnal Penkomi : Kajian Pendidikan dan Ekonomi, 294-299.

Putu Sri Utari, I. f. (2021). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN FASILITAS TERHADAP KEPUASAN PASIEN RAWAT JALAN PADA RUMAH SAKIT BHAYANGKARA SETUKPA SUKABUMI. Jurnal Mahasiswa Manajemen, 60-78.

Sandu Siyoto, M. A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Sleman: Literasi Media Publishing.

Sukma M., I. P, J (2023) Analisis Kinerja Pelayanan Kesehatan Tenaga Medis Di Puskesmas Air Besar Negeri Batu Merah Kecamatan Sirimau Kota Ambon Provinsi Maluku

Surasdiman, G. I. (2019). ANALISIS PENGARUH KUALITAS PELAYANAN, FASILITAS DAN PENGETAHUAN TERHADAP KEPUASAN PASIEN DI PUSKESMAS BATU-BATU KABUPATEN SOPPENG. YUME : Journal of Management, 1-17.

Syamsul Arifin, T. L. (2022). Sistem Pelayanan Kesehatan. Yogyakarta: CV Mine.

Winda Sri Lestari, U. Z. (2023). ANALISIS KUALITAS PELAYANAN DAN FASILITAS TERHADAP KEPUASAN PASIEN UMUM BEROBAT DI PUSKESMAS AEK SONGSONGAN. journal Transformation Of Mandalika, 170-174.

Widaningsih Wida, I. J. (2023). Efektivitas Dan Efisiensi Pelayanan Kesehatan Pada Puskesmas DTP Gununghalu. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Bisnis, Kewirausahaan, 195-209.

Downloads

Published

2025-10-31

How to Cite

Nur’aida, N., & Hamdan, H. (2025). Analisis Kelengkapan Fasilitas Kesehatan dalam Meningkatkan Kenyamanan Pasien Di Klinik Dental Care Cihanjuang. Jurnal Ilmiah Manajemen, Bisnis Dan Kewirausahaan, 5(3), 566–576. https://doi.org/10.55606/jurimbik.v5i3.1410

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.