Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Minat Beli Produk Wedang Herbal
(Studi Kasus CV X Kabupaten Magelang)
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurimbik.v5i2.1186Keywords:
Consumer Preferences, Purchase Interest, Multiple Linear Regression, Wedang Herbal.Abstract
This study aims to determine consumer preferences for Wedang Herbal products and to identify attributes that influence purchasing interest based on consumer preferences. This research method is descriptive quantitative using a sampling technique carried out by non-probability sampling with a purposive sampling type. This study used 50 respondents with the criteria for respondents required are someone who has bought it and prospective consumers who will buy Wedang Herbal at CV X Magelang Regency. The data analysis method used to determine consumer preferences is conjoint analysis while to determine consumer purchasing interest using multiple linear regression analysis with the SPSS application program analysis tool. The results of the analysis show that consumer preferences have a significant effect on purchasing interest in Wedang Herbal products, both simultaneously (F test) and partially (t test).
References
Aftahira, N. (2019). Analisis Penentuan Harga Pokok Produksi dan Harga Jual pada PT. Kemilau Bintang Timur Kabupaten Luwu. Universitas Muhammadiyah Makassar
Annisa, N., Nasution, M. A., & Al Firah, A. F. (2023). Pengaruh Atribut Produk dan Informasi Produk Terhadap Keputusan Pembelian pada PT Trimitra Swadaya Medan. Jurnal Bisnis Corporate, 8(1), 67–77. Https://Doi.Org/10.46576/Jbc.V8i1.3603
Aprilliyan, W. (2020). Pengaruh Desain Kemasan dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada Produk Almond Crispy Oro D ’ Jero. Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis, 5(April), 10–16.
Azizah, D. I., Siswadi, B., & Maula, L. R. (2021). Analisis Pengaruh Atribut Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Cokelat. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian dan Agribisnis, 9(2). Http://Www.Riset.Unisma.Ac.Id/Index.Php/Seagri/Article/View/11161
Dukalang, H. (2019). Analisis Konjoin untuk Menentukan Persepsi Mahasiswa Matematika terhadap Dosen. Jambura Journal of Mathematics. Journal Of Mathematics, 1, 37.
Elfariyanti, Zarwinda, I., Hardiana, & Dewi Safrida, Y. (2022). Sosialisasi dan Pelatihan Pembuatan Minuman Herbal dari Rempah Bumbu Dapur di Desa Naga Umbang Aceh Besar. E-Proceeding 2 Nd Senriabdi 2022, 2(1), 17–23. Https://Jurnal.Usahidsolo.Ac.Id/
Emilda. (2018). Efek Senyawa Bioaktif Kayu Manis Cinnamomum Burmanii Nees. Journal Farmasi, 5(1), 246–252.
Febri, C. (2016). Eksplorasi Preferensi Konsumen Business-To-Business Terhadap Fleksibilitas Kemasan, Harga, dan Rasa dalam Pengembangan Produk Rengginang Bumbuku. Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 1(2), 201–206.
Hasan, I., Rosida, I., & Nurliani, N. (2022). Preferensi Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Beras Berdasarkan Kualitas Beras Medium dan Premium pada Pasar Tradisional di Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Ecosystem, 22(2), 231–236. Https://Doi.Org/10.35965/Eco.V22i2.1519
Imanda, F. (2023). Prefrensi Konsumen Terhadap Jeruk di Kota Lhoksumawe. Jurnal Akuntansi, 13(1), 104–116.
Mahardika S., Srimiati, M., Hakim, S., (2023). Analisis Aktivitas Antioksidan dan Mikrobiologi pada Formulasi Minuman Fungsional Serbuk Instan Jahe Emprit dan Kayu Secang. Jurnal Pangan Dan Agroindustri, 04(01).
Mahendra, R. R. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Online Marketing, Electronic Word Of Mouth, dan Harga Terhadap Minat Beli Produk Fellas.Co. Performa, 6(3), 255–264. Https://Doi.Org/10.37715/Jp.V6i3.2528
Marhaeni, L. S. (2021). Daun Kelor (Moringa Oleifera) sebagai Sumber Pangan Fungsional dan Antioksidan. Jurnal Agrisia, Vol.13(2), 40–53. Http://Ejournal-S1.Undip.Ac.Id/Index.Php/Dbr
Melati, L. S. A., Saputra, G., Najiyah, F., & Asas, F. (2022). Perhitungan Harga Pokok Produksi Berdasarkan Metode Full Costing untuk Penetapan Harag Jual Produk pada CV Silvi Mn Paradilla Parengan. Owner, 6(1), 632–647. Https://Doi.Org/10.33395/Owner.V6i1.611
Mufreni, A. N. (2016). Pengaruh Desain Produk, Bentuk Kemasan dan Bahan Kemasan Terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus Teh Hijau Serbuk Tocha). Jurnal Emba : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 11(1), 138–146. Https://Doi.Org/10.35794/Emba.V11i1.45579
Nastiti, T. A., Nalinda, R., & Sadiyah, F. N. (2023). Product Development Of Herbal Drink Seroja Milk Tea. 13(2), 180–191.
Nurhasanah, S., Munandar, J. M., & Syamsun, M. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli Produk Makanan Olahan Halal pada Konsumen. Journal Of Management And Organization, 8(3), 250–260.
Pramatatya, R., & Widya, R. (2021). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Minat Beli Konsumen pada Minuman Luwak White Coffee. Business And Economics Conference In Utilization Of Modern Technology, 326–340.
Puspitasari, A. I., & Nirawati, L. (2022). Pengaruh Persepsi dan Preferensi Konsumen Terhadap Minat Beli Kopi Kenangan di Suncity Mall Sidoarjo. Jurnal Mirai Management, 7(3), 113–119. Https://Doi.Org/10.37531/Mirai.V7i3.366
Putra, V. K. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Desain, dan Kemasan Terhadap Minat Beli Calon Konsumen Remile. Performa, 5(4), 350–359. Https://Doi.Org/10.37715/Jp.V5i4.1790
Putri, D. U. P., & Baharza, N. S. (2023). Pengaruh Konsumsi Teh Bunga Telang (Clitoria Ternatea) sebagai Alternatif Antioksidan dan Booster Imunitas pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmiah Stikes Kendal, 13(1), 109–118.
Rohmah, M. N. (2024). Pemanfaatan dan Kandungan Kunyit (Curcuma Domestica) Sebagai Obat dalam Perspektif Islam. Es-Syajar:Journal Of Islam, Science And Technology Integration, 2(1), 178–186. Https://Doi.Org/10.18860/Es.V2i1.18151
Rozy, F. (2017). Penerapan Analisis Konjoin dalam Menentukan Preferensi Mahasiswa Fakultas Mipa Universitas Brawijaya dalam Memilih Program Studi (Studi pada Mahasiswa Fakultas Mipa Universitas Brawijaya). Jurnal Akuntansi, 11.
Septiyadi, A. L., Made, I., & Dirgantara, B. (2021). Pengaruh Atribut Kemasan (Packaging) Terhadap Minat Beli Konsumen pada Produk Kosmetik Emina. Diponegoro Journal Of Management, 10(4), 1–14. Http://Ejournal-S1.Undip.Ac.Id/Index.Php/Dbr
Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Alfabeta. Bandung
Fadjri, & Yahya. (2018). Keputusan Pembelian pada Packybagvintage di Surabaya. Ilmu dan Riset Manajemen, 7, Nomor 7, 2–18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ilmiah Manajemen, Bisnis dan Kewirausahaan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.