Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Minat Beli Produk Wedang Herbal

(Studi Kasus CV X Kabupaten Magelang)

Authors

  • Siva Khoirima Politeknik Pembangunan Pertanian Yogyakarta Magelang
  • Annisa Khoiriyah Politeknik Pembangunan Pertanian Yogyakarta Magelang
  • Adi Prayoga Politeknik Pembangunan Pertanian Yogyakarta Magelang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurimbik.v5i2.1186

Keywords:

Consumer Preferences, Purchase Interest, Multiple Linear Regression, Wedang Herbal.

Abstract

This study aims to determine consumer preferences for Wedang Herbal products and to identify attributes that influence purchasing interest based on consumer preferences. This research method is descriptive quantitative using a sampling technique carried out by non-probability sampling with a purposive sampling type. This study used 50 respondents with the criteria for respondents required are someone who has bought it and prospective consumers who will buy Wedang Herbal at CV X Magelang Regency. The data analysis method used to determine consumer preferences is conjoint analysis while to determine consumer purchasing interest using multiple linear regression analysis with the SPSS application program analysis tool. The results of the analysis show that consumer preferences have a significant effect on purchasing interest in Wedang Herbal products, both simultaneously (F test) and partially (t test).

References

Aftahira, N. (2019). Analisis Penentuan Harga Pokok Produksi dan Harga Jual pada PT. Kemilau Bintang Timur Kabupaten Luwu. Universitas Muhammadiyah Makassar

Annisa, N., Nasution, M. A., & Al Firah, A. F. (2023). Pengaruh Atribut Produk dan Informasi Produk Terhadap Keputusan Pembelian pada PT Trimitra Swadaya Medan. Jurnal Bisnis Corporate, 8(1), 67–77. Https://Doi.Org/10.46576/Jbc.V8i1.3603

Aprilliyan, W. (2020). Pengaruh Desain Kemasan dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada Produk Almond Crispy Oro D ’ Jero. Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis, 5(April), 10–16.

Azizah, D. I., Siswadi, B., & Maula, L. R. (2021). Analisis Pengaruh Atribut Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Cokelat. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian dan Agribisnis, 9(2). Http://Www.Riset.Unisma.Ac.Id/Index.Php/Seagri/Article/View/11161

Dukalang, H. (2019). Analisis Konjoin untuk Menentukan Persepsi Mahasiswa Matematika terhadap Dosen. Jambura Journal of Mathematics. Journal Of Mathematics, 1, 37.

Elfariyanti, Zarwinda, I., Hardiana, & Dewi Safrida, Y. (2022). Sosialisasi dan Pelatihan Pembuatan Minuman Herbal dari Rempah Bumbu Dapur di Desa Naga Umbang Aceh Besar. E-Proceeding 2 Nd Senriabdi 2022, 2(1), 17–23. Https://Jurnal.Usahidsolo.Ac.Id/

Emilda. (2018). Efek Senyawa Bioaktif Kayu Manis Cinnamomum Burmanii Nees. Journal Farmasi, 5(1), 246–252.

Febri, C. (2016). Eksplorasi Preferensi Konsumen Business-To-Business Terhadap Fleksibilitas Kemasan, Harga, dan Rasa dalam Pengembangan Produk Rengginang Bumbuku. Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 1(2), 201–206.

Hasan, I., Rosida, I., & Nurliani, N. (2022). Preferensi Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Beras Berdasarkan Kualitas Beras Medium dan Premium pada Pasar Tradisional di Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Ecosystem, 22(2), 231–236. Https://Doi.Org/10.35965/Eco.V22i2.1519

Imanda, F. (2023). Prefrensi Konsumen Terhadap Jeruk di Kota Lhoksumawe. Jurnal Akuntansi, 13(1), 104–116.

Mahardika S., Srimiati, M., Hakim, S., (2023). Analisis Aktivitas Antioksidan dan Mikrobiologi pada Formulasi Minuman Fungsional Serbuk Instan Jahe Emprit dan Kayu Secang. Jurnal Pangan Dan Agroindustri, 04(01).

Mahendra, R. R. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Online Marketing, Electronic Word Of Mouth, dan Harga Terhadap Minat Beli Produk Fellas.Co. Performa, 6(3), 255–264. Https://Doi.Org/10.37715/Jp.V6i3.2528

Marhaeni, L. S. (2021). Daun Kelor (Moringa Oleifera) sebagai Sumber Pangan Fungsional dan Antioksidan. Jurnal Agrisia, Vol.13(2), 40–53. Http://Ejournal-S1.Undip.Ac.Id/Index.Php/Dbr

Melati, L. S. A., Saputra, G., Najiyah, F., & Asas, F. (2022). Perhitungan Harga Pokok Produksi Berdasarkan Metode Full Costing untuk Penetapan Harag Jual Produk pada CV Silvi Mn Paradilla Parengan. Owner, 6(1), 632–647. Https://Doi.Org/10.33395/Owner.V6i1.611

Mufreni, A. N. (2016). Pengaruh Desain Produk, Bentuk Kemasan dan Bahan Kemasan Terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus Teh Hijau Serbuk Tocha). Jurnal Emba : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 11(1), 138–146. Https://Doi.Org/10.35794/Emba.V11i1.45579

Nastiti, T. A., Nalinda, R., & Sadiyah, F. N. (2023). Product Development Of Herbal Drink Seroja Milk Tea. 13(2), 180–191.

Nurhasanah, S., Munandar, J. M., & Syamsun, M. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli Produk Makanan Olahan Halal pada Konsumen. Journal Of Management And Organization, 8(3), 250–260.

Pramatatya, R., & Widya, R. (2021). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Minat Beli Konsumen pada Minuman Luwak White Coffee. Business And Economics Conference In Utilization Of Modern Technology, 326–340.

Puspitasari, A. I., & Nirawati, L. (2022). Pengaruh Persepsi dan Preferensi Konsumen Terhadap Minat Beli Kopi Kenangan di Suncity Mall Sidoarjo. Jurnal Mirai Management, 7(3), 113–119. Https://Doi.Org/10.37531/Mirai.V7i3.366

Putra, V. K. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Desain, dan Kemasan Terhadap Minat Beli Calon Konsumen Remile. Performa, 5(4), 350–359. Https://Doi.Org/10.37715/Jp.V5i4.1790

Putri, D. U. P., & Baharza, N. S. (2023). Pengaruh Konsumsi Teh Bunga Telang (Clitoria Ternatea) sebagai Alternatif Antioksidan dan Booster Imunitas pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmiah Stikes Kendal, 13(1), 109–118.

Rohmah, M. N. (2024). Pemanfaatan dan Kandungan Kunyit (Curcuma Domestica) Sebagai Obat dalam Perspektif Islam. Es-Syajar:Journal Of Islam, Science And Technology Integration, 2(1), 178–186. Https://Doi.Org/10.18860/Es.V2i1.18151

Rozy, F. (2017). Penerapan Analisis Konjoin dalam Menentukan Preferensi Mahasiswa Fakultas Mipa Universitas Brawijaya dalam Memilih Program Studi (Studi pada Mahasiswa Fakultas Mipa Universitas Brawijaya). Jurnal Akuntansi, 11.

Septiyadi, A. L., Made, I., & Dirgantara, B. (2021). Pengaruh Atribut Kemasan (Packaging) Terhadap Minat Beli Konsumen pada Produk Kosmetik Emina. Diponegoro Journal Of Management, 10(4), 1–14. Http://Ejournal-S1.Undip.Ac.Id/Index.Php/Dbr

Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Alfabeta. Bandung

Fadjri, & Yahya. (2018). Keputusan Pembelian pada Packybagvintage di Surabaya. Ilmu dan Riset Manajemen, 7, Nomor 7, 2–18.

Downloads

Published

2025-06-20

How to Cite

Khoirima, S., Khoiriyah, A., & Prayoga, A. (2025). Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Minat Beli Produk Wedang Herbal: (Studi Kasus CV X Kabupaten Magelang). Jurnal Ilmiah Manajemen, Bisnis Dan Kewirausahaan, 5(2), 565–578. https://doi.org/10.55606/jurimbik.v5i2.1186

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.