Integrasi Teknologi Sistem Informasi dalam Pengembangan Materi Ajar Bahasa Interaktif untuk Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55606/juisik.v5i1.1829Keywords:
Digital Literacy, Educational Technology, Indonesian Language, Interactive e-Module, Main IdeaAbstract
Advances in communication and information technology have led to changes in the way elementary school students learn, making it more interactive through the use of digital media. The purpose of this research is to create an interactive e-Module for Indonesian language lessons, focusing on the ability of fourth-grade students to identify main ideas and supporting ideas. This research uses the Four-D (4D) model, which consists of the Define, Design, Develop, and Disseminate steps. Research participants included fourth-grade teachers, expert validators, and 25 students from SD Negeri 3 Tambah Dadi. Data was obtained through interviews, observations, and questionnaires for expert validation and practicality trials by students. The validation results show that the e-Module is highly feasible based on assessments from media experts (4.7), material experts (4.7), language experts (4.0), and practitioners (4.8). Small and large group trials yielded an average practicality score between 4.6 and 4.63, which is categorized as very practical. The research findings indicate that interactive e-Modules can increase students' interest in learning, facilitate understanding of material, and provide support for independent learning with a digital literacy approach. Therefore, the interactive e-Module that has been created is very suitable as an alternative teaching material for Indonesian language lessons at the elementary school level.
References
Afrila, D., & Yarmayani, A. (2018). Pengembangan modul pembelajaran interaktif menggunakan software Adobe Flash dalam kursus matematika ekonomi di Universitas Batanghari Jambi. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 18(3), 539. https://doi.org/10.33087/jiubj.v18i3.521
Ahdar, A., & Wardana, W. (2019). Proses belajar mengajar: Empat pilar untuk meningkatkan kemampuan pedagogis. CV Kaaffah Learning Center.
Huda, M., Purnomo, E., Anggraini, D., & Prameswari, D. H. (2021). Keterampilan berpikir tingkat tinggi (HOTS) dalam konten dan soal pada buku pelajaran Bahasa Indonesia untuk SMA yang diterbitkan oleh Kemendikbud RI. Prasi: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajarannya, 16(2), 128–143.
Hutahaean, L. A., Siswandari, & Harini. (2019). Penggunaan e-modul interaktif sebagai sarana pembelajaran di zaman digital. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan Pascasarjana UNIMED, 1, 298–305.
Idrus, L. (2019). Penilaian dalam proses pembelajaran. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920–935.
Imansari, N., & Sunaryantiningsih, I. (2017). Dampak penggunaan e-modul interaktif terhadap pencapaian belajar mahasiswa di bidang kesehatan dan keselamatan kerja. VOLT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), 11–16. https://doi.org/10.30870/volt.v2i1.1478
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Ciri-ciri pelajar Pancasila sebagai upaya untuk membangun karakter bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Komang Redy Winatha, N., Suharsono, & Agustin, K. (2018). Pembuatan e-modul interaktif berbasis proyek dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 4(2), 188–199.
Kumalasari, A., Suhandi, A., & Pamela, I. S. (2022). Pengembangan materi ajar dalam bentuk leaflet yang berfokus pada keterampilan abad ke-21 untuk Tema 1 kelas V sekolah dasar (Tesis doktoral yang tidak dipublikasikan). Universitas Jambi.
Kuntarto, E. (2017). Modul pendidikan Bahasa Indonesia untuk pendidikan tinggi.
Sugianto, D., et al. (2017). Modul elektronik sebagai alat belajar mandiri untuk meningkatkan pemahaman kognitif siswa.
Nugroho. (2020). Alat wawancara untuk mengevaluasi media pembelajaran.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal ilmiah Sistem Informasi dan Ilmu Komputer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.







